14.11.11

#1

Till: frank.j@gmail.com
Kopia:
Ämne: För fin

Jag förstår att du inte förstår det här. Det är inte så konstigt.
Jag förstår att du blir sur på mig. Och egentligen förväntar jag mig inget annat.
Du behöver inte förstå, bara acceptera.

Du är för fin för mig. Därför:
När du ler, ler världen tillbaka. Du är den där fotbollsstjärnan från en halvseriös high school-film som hyllas under läktarens ljus, sittandes på axlarna av människorna som avgudar dig.
Och så ler du, med det där skinande vackra leendet, med de vackra raka vita tänderna och dina perfekt formade läppar. Och alla älskar dig.

Du har haft en sådan där barnen-i-bullerbyn-uppväxt (jag klandrar inte dig för det, snarare tvärtom), så du är alldeles för naiv nu. Du kan inte se världen med klaröppna ögon, för när det blir lite lite för jobbigt, stänger du dem. Du kan liksom inte förstå. Vill inte det. Kanske är det bra? Jag vet inte.

Alltså du förstår inte, jag stör mig så mycket på det.
Du har det så bra. Involvera inte dig med mig!
Jag kommer bara ligga som en mörk skugga över dina känslor och det kommer göra ont.
Jag kommer bara skada dig. Jag är salten i dina sår och jag kan inte älska som du gör.
Varför undrar du? Jo, jag ska berätta varför.

För att jag är en bräcklig, naiv, sårbar och skev människa. För att jag bryr mig för mycket om precis allt. För att jag lever genom att drömma. För att jag, är så fruktansvärt krävande att vara med. Jag bara drömmer, skriver om saker ingen annan tänker på och älskar allt man inte borde i livet.
För att jag inte får världen att le mot mig, när jag ler mot den, för att ingen bär mig på sina axlar och inga ljus lyser ner mot mig och min blotta existens.

Det bara är så. Jag föddes så och jag kommer dö så. Jag kommer aldrig nå din nivå av livskärlek för jag är så nöjd med det lilla jag har.
Jag är nöjd med min kamera, med mina pennor och skrivböcker. Jag är nöjd med att sitta timtal på ett café och tänka på allt jag vill och hur jag ska få det. Men du, du kan erövra världen.
Du bara kan det, och du borde det! Jag vill att du ska det. Och jag vill inte vara i vägen för dig. Jag kommer att vara det. Det vet du nog också. Du förtjänar att älska någon som är på din nivå.

Jag älskar mina drömmar och mitt billiga vin. Du måste släppa mig så att du kan utvecklas och bli erövraren och uppnå dina fantastiska möjligheter till ett sådant liv.

Jag, gör inte det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar